مقالات

معرفی انواع کمپرسور باد

ابزار پرتو

کمپرسور باد چیست؟

ز گذشته تا به امروز ابزارآلات بادی کاربرد فراوانی در صنایع مختلف، معدن، عمران و راه سازی، مونتاژ و نصب قطعات صنایع چوب، ذوب فلزات و … داشته اند. نیروی محرکه این گونه ابزارآلات دستگاهی قدرتمند به نام کمپرسور باد است. انواع کمپرسور باد که با نام پمپ باد نیز شناخته شده است، دستگاهی ضروری جهت تامین نیروی مورد نیاز تجهیزات بادی در صنایع گوناگون می باشد. کمپرسور هوا در واقع دستگاهی مکانیکی است که با فشرده سازی هوا تحول عظیمی در صنایع مختلف ایجاد کرده است.

در هر کارگاه، کارخانه و حتی هر خانه ای وجود یک کمپرسور باد ضروری است اما کاربرد گسترده تر این دستگاه در صنعت  است. به همین دلیل نمونه های پیشرفته تر این دستگاه را کمپرسور باد صنعتی می نامند. انواع کمپرسور باد صنعتی جایگاهی ویژه در صنعت هوای فشرده دارد و امروزه با پیشرفت تکنولوژی بر اهمیت این دستگاه افزوده شده است و به عنوان عضو حیاتی ابزارآلات بادی در صنایع و مشاغل مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه با عملکرد منحصربه فرد خود باعث پیشرفت و گسترش بسیاری از صنایع شده و به افزایش بازدهی و راندمان کاری آن ها کمک بی شماری کرده است. کمپرسورهای هوا در مقایسه با سایر منابع تامین کننده نیرو، سبک تر بوده و از طول عمر بالا و نیاز به نگهداری کمتری برخوردار است. امکانات گسترده و میزان بهره وری بالایی که کمپرسورهای باد برای تجهیزات مختلف فراهم کرده اند، باعث شده تا امروزه بسیاری از تولید کنندگان به تولید انواع کمپرسور باد با ظرفیت های متفاوت اقدام کنند.

تاریخچه کمپرسور باد

ابزار پرتو

رشد و توسعه فناوری در زندگی بشر همواره سطح رفاه و امنیت بیشتری را با خود به همراه داشته است. چیزی که باعث خلق ایده های تازه و اختراعات جدید می شود، نیاز انسان برای بهبود زندگی و کیفیت انجام کار است. به همین دلیل اختراع ابزارهای پیشرفته تر توسط انسان ها آغاز شد. یکی از این ابزارآلات که تاثیر بسیاری در سرعت و کیفیت انجام کارها دارد، کمپرسور باد است.

در سال 1762 شخصی به نام جان اسمیتون سیلندر هوایی را اختراع نمود تا کیفیت انجام کار را بهبود بخشد. سپس در سال 1776 جان ویلکینسون دستگاهی به نام ماشین تراشی را ابداع کرد که به کمک آن سیلندرهای دقیق تری را می تراشیدند. این فرد توانست اولین دستگاه هوای فشرده را اختراع کند. این دستگاه اختراع شده توانایی تحمل بیشتر از یک بار را نداشت.

اما این اختراع توانست تحول بزرگی را در صنایع تونل سازی و ذوب فلزات به وجود آورد. در پی این اختراع دانشمندان زیادی تلاش کردند تا ایده هایی جدید برای کنار گذاشتن مشکلاتی که با آن روبه رو می شدند، بدهند و در نهایت پس از سال ها تلاش انواع کمپرسور باد برای اهداف مختلف و پیشبرد کارهای صنعتی ساخته شد.

ظرفیت های مختلف انواع کمپرسور باد

ابزار پرتو کمپرسورهای باد بر اساس ظرفیت به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. کمپرسورهایی با ظرفیت کوچک برای مصارف خانگی مناسب هستند که به آن ها کمپرسور باد خانگی می گویند. در مقابل کمپرسورهای باد با ظرفیت بالاتر که در مصارف صنعتی کاربرد دارند، کمپرسور باد صنعتی هستند. در ادامه ظرفیت های کمپرسور بادهای صنعتی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کمپرسور باد 150 لیتری

این نوع از کمپرسورهای باد که کاربرد گسترده ای در صنعت دارند، از ظرفیت هوادهی 150 لیتر بر دقیقه و حجم مخزن 150 لیتر برخوردار هستند. کمپرسور بادهای 150 لیتری اکثرا به صورت پیستونی از نوع رفت و برگشتی هستند و جزء کمپرسورهای تک مرحله ای قرار دارند.

در این نوع از کمپرسورها روغن کاری و روانکاری دستگاه با اهمیت است و اگر انجام این کار به صورت مرتب صورت گیرد، باعث می شود تا عملکرد دستگاه افزایش یابد و در نتیجه بهره وری بهتری داشته باشد. ظرفیت کمپرسور باد 150 لیتری نه آنچنان زیاد و نه آنچنان کم است و به همین دلیل می توان از آن ها در مصارف نیمه صنعتی و مقیاس کوچک نیز استفاده کرد.

کمپرسور باد 250 لیتری

از دیگر انواع کمپرسور باد که بر اساس تقسیم بندی ظرفیت به آن اشاره خواهیم کرد، کمپرسور باد 250 لیتری است. در این نوع از کمپرسورها ضخامت ورق مورد استفاده حدود 3 میلی متر بوده و به همین دلیل احتمال خرابی و آسیب به دستگاه بسیار کم خواهد بود. معمولا این نوع از کمپرسورها با دو مخزن مختلف در بازار وجود دارند که بر اساس نوع کاربری و محیط استفاده نوع مناسب آن انتخاب می شود. این دو نوع مخزن خوابیده و مخزن ایستاده است.

کمپرسور باد 250 لیتری برای کارهای صنعتی کوچک گزینه ای مناسب است و می توان از آن به خوبی بهره گرفت. اما در صورتی که قصد دارید جهت انجام کارهای بزرگ تری از کمپرسور باد 250 لیتری استفاده نمایید، احتمال آسیب دیدن دستگاه به دلیل فشار بیش از حد وجود دارد.

کمپرسور باد 350 لیتری

از مدل های پرکاربرد کمپرسورها، ظرفیت 350 لیتری آن ها می باشد. از این نوع می توان در مصارف صنعتی استفاده نمود. برای این که کمپرسور باد دچار آسیب نشود، بهتر است که اگر در کارخانه و کارگاه شما میزان مصرف هوای فشرده حدود 250 لیتر است از کمپرسورهای 350 لیتری استفاده شود. با این کار فشار از روی کمپرسور باد برداشته می شود و موجب افزایش طول عمر و بهبود عملکرد دستگاه خواهد شد.

کمپرسور باد 500 لیتری

این نوع از کمپرسورها به دلیل توان و قدرت بالا می توانند گزینه ای مناسب برای مصارف صنعتی باشند. معمولا کمپرسور بادهای 500 لیتری از صدا و لرزش کمی برخوردارند و می توانند در مصارف طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرند.

کمپرسور باد 750 لیتری

برای کسب و کارهای بزرگ که با ماشین آلات سنگین سرو کار دارند استفاده از ظرفیت 750 لیتری جهت بهره وری بهتر توصیه می شود. کمپرسورهایی با ظرفیت های بالا معمولا از دو هواساز دو سیلندر بهره می گیرند تا اگر به هر دلیلی یکی از آن ها دچار آسیب یا خرابی شد، دستگاه بتواند از هواساز دیگر استفاده کند و از توقف فرایند جلوگیری شود.

انواع کمپرسور باد در مقیاس کوچک

ابزار پرتو

موارد اشاره شده در فوق کاربردی ترین انواع کمپرسور باد جهت استفاده در مقیاس های بزرگ و کارهای صنعتی بزرگ و کوچک بودند. اما برای استفاده در مقیاس های کوچک همانند مصارف خانگی از کمپرسورهایی با ظرفیت پایین استفاده می کنند. کمپرسور بادهایی با ظرفیت 10، 25، 50 و 80 لیتری مناسب مصارف خانگی هستند. این گونه از کمپرسورها با توجه به ظرفیت کوچکتری که دارند، از وزن سبک تر و قیمت کمتری برخوردار هستند.

انواع کمپرسور باد از نظر ساختار

تا به اینجا با کمپرسور باد و نحوه کارکرد آن، انواع کمپرسور باد صنعتی و ظرفیت های مختلف آن ها آشنا شدیم. می توان گفت کمپرسورهای هوا در بسیاری از مشاغل صنعتی کوچک و بزرگ و کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند و برای راه اندازی ابزارآلاتی همانند میخکوب، چکش های بادی، فرز بادی، رنگ پاش ها و سایر ابزارهای بادی کاربرد دارند. این که قصد دارید به کمک کمپرسور چه کاری را انجام دهید، در تعیین اندازه و نوع آن موثر است. در ادامه به انواع کمپرسورهای باد می پردازیم که این دسته بندی بر اساس ساختار آن ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *