مقالات آموزشی

انواع دریل

دریل چکشی ادون مدل ID13-HYL1135

امروزه نیاز به ابزار در هر خانه و صنعتی به چشم می خورد. بنابراین فرقی نمی کند که جزء افراد تازه کار و یا باتجربه در کارهای فنی باشید و یا بخواهید در منزل خود وسیله ای را تعمیر کنید، نکته مهم این است که بدون داشتن ابزارهای مناسب برای حرفه خود انجام کارها به کندی و بسیار سخت پیش خواهد رفت. از جمله ابزارآلاتی که در هر کارگاه و خانه ای لازم است، دریل می باشد. دریل ها بر اساس قدرت شان برای سوراخ کاری سطوح مختلف فلز، چوب و بتن به کار می روند. همچنین برخی از انواع دریل ها با وجود قابلیت هایی که دارند، مناسب باز و بسته کردن انواع پیچ و نیز تخریب سطوح می باشند. بنابراین چه بخواهید سوراخی برای آویزان کردن قاب عکس در دیوار ایجاد کنید و چه بخواهید یک صندلی چوبی بسازید، دریل از جمله ابزارهایی است که به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.

دریل ها انواع مختلفی دارند و برای مصارف متنوعی تولید شده اند. در ادامه این مطلب به معرفی انواع دریل پرداخته ایم تا بتوانید پس از مطالعه آن دریلی متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

دریل معمولی

دریل 10 میلیمتر سه نظام اتومات ادون

اولین و ساده ترین دریلی که احتمالا هرکسی با آن آشنایی دارد، دریل معمولی می باشد که با نام دریل خانگی نیز شناخته شده است. البته این نام گذاری به معنای این نیست که کاربرد آن تنها به محیط خانه محدود شود، بلکه برای مصارف عمومی، صنعتی و نجاری نیز می تواند گزینه ای ایده آل باشد.

موتور الکتریکی این دستگاه وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را بر عهده دارد. در نتیجه با اتصال این دستگاه به جریان متناوب برق شهری و فشردن دکمه دستگاه مته آن به حرکت درمی آید. در هنگام روشن شدن دستگاه مته حول محور طولی خود شروع به چرخش می کند. بنابراین استفاده از این نوع دریل برای سوراخ کاری سطوح پلاستیکی و چوبی مناسب تر است. با توجه به این موضوع لازم است ابتدا بدانید دریل را برای استفاده در چه نوع سطحی می خواهید و همچنین با چه قطر یا چه سایزی می خواهید حفره ای را ایجاد کنید.

دریل چکشی

دریل چکشی ادون مدل ID13-HYL1135

یکی از پرطرفدارترین انواع دریل ها، نوع چکشی آن است. در واقع دریل های چکشی از ابزارهای دوکاره محسوب می شوند، چراکه علاوه بر سوراخ کاری توانایی ضربه زدن یا همان حالت چکشی را دارند. دریل چکشی هم زمان با ایجاد سوراخ روی دیوار ضربات متعدد و پشت سر هم به دیوار وارد می‌کند. بنابراین برای مواقعی که نیاز است سطوح سخت مانند بتن و سیمان را سوراخ کاری کنید، این دریل مناسب شما خواهد بود. همچنین زمانی که به سوراخ کاری سطوح چوبی یا فلزی مشغول هستید، می توانید حالت چکشی را غیرفعال کرده و از این ابزار به عنوان یک دریل ساده استفاده نمایید.

چکش تخریب

دریل بتن کن ادون مدل ED-2803
چکش تخریب ۶ کیلویی ادون مدل ۸۱۰
چکش تخریب ۱۶ کیلویی ادون مدلDH-GL۶۵A

برخی از افراد دریل چکشی و چکش تخریب را با یکدیگر اشتباه می گیرند. اما لازم است بدانید این دو دریل نه تنها کاربرد متفاوتی دارند، بلکه چکش های تخریب از ابعاد بزرگ تری نسبت به دریل های چکشی برخوردار هستند. مکانیزم ضربه زدن در چکش تخریب بسیار قدرتمند بوده و برای مصارف خانگی مناسب نیست. در واقع کاربرد این ابزار برای تخریب سطوح بسیار سخت مانند دیوارهای بتنی، سنگ، آجر و آسفالت می باشد.

دریل پیچ گوشتی

دریل پیچ گوشتی ادون مدل ED-1100درواقع پیچ گوشتی های برقی یا شارژی را نمی توان به عنوان یک دریل و جهت سوراخ کاری استفاده کرد. اگرچه آن ها می توانند سوراخ هایی کوچک ایجاد کنند اما کاربرد عمده آن ها جهت باز و بسته کردن پیچ می باشد.

دریل شارژی

[دریل شارژی ادون مدل dpx-1201

با توجه به اینکه این نوع دریل ها فاقد سیم بوده، به راحتی قابل حمل می باشند. دریل های شارژی توسط باتری های قابل شارژ کار می کنند، بنابراین استفاده از آن ها برای محیط هایی که دسترسی به برق دشوار است، مناسب می باشد. از انواع دریل های شارژی می توان برای سوراخ کاری سطوح مختلف فلزی، چوبی، پلاستیکی و فایبرگلاس استفاده کرد. این دریل ها در مقایسه با دریل های برقی از وزن بیشتری برخوردار هستند.

دریل ستونی

اگر می خواهید سوراخ هایی با فاصله ای دقیق از یکدیگر و نیز با قطر و عمق مشخص ایجاد کنید، دریل ستونی گزینه ای مناسب برای شما می باشد. با تنظیم صحیح این دریل می توانید سوراخ ها را بدون نگرانی از تکان خوردن مته و یا گشاد شدن آن ها ایجاد کنید. بنابراین اگر در هنگام سوراخ کاری، تکان خوردن قطعات مانع تسلط شما می شود و شما را خسته کرده است، بهتر است از دریل های ستونی استفاده نمایید.

دریل بادی

دریل بادی یا دریل پنوماتیک از دریل های پرکاربرد در صنعت است که با هوای فشرده شده کار می کند که این هوا از طریق کمپرسور هوا تأمین می شود.

دریل گیربکسی

دریل گیربکسیدریل های گیربکسی مجهز به یک جعبه دنده جهت افزایش گشتاور می باشند. بنابراین از قدرت بیشتری برای سورخ کاری اجسام سخت برخوردار هستند. این نوع دریل ها با وجود افزایش تعداد دنده در گیربکس وزن سنگین تر و ابعاد بزرگتری نسبت به دریل های معمولی  دارند. در ضمن دریل های گیربکسی قابلیت باز و بسته کردن پیچ های مختلف در سطوح سخت را نیز دارند. تنها مته قابل اتصال به این نوع دریل مته شش سر می باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *