مقالات

کاربرد دیمر در ابزارالات چیست؟

مینی فرز ادون مدل AG115-1002T

احتمالا در هنگام خرید و تهیه بسیاری از ابزارالات کلمه دیمر یا کلید دیمردار به گوش تان خورده باشد. حال آنکه کلید دیمر در ابزارالات چیست و چه کاربردی دارد؟ سوالی است که ممکن است در ذهن شما مطرح شده باشد. ما در ادامه این مقاله شما را با کلید دیمر و انواع آن آشنا خواهیم کرد تا در هنگام خرید ابزارالات مختلف به دیمردار بودن آن ها نیز توجه نمایید. در بسیاری از ابزارالات مانند انواع دریل، فرزها و مینی فرزها، بلوورهای برقی و … از کلید دیمردار استفاده شده است.

دیمر چیست؟

جهت کنترل ولتاژ ابزارهای برقی مانند دریل و پیچ گوشتی، فرز و بلوورهای صنعتی از وسیله ای به نام دیمر استفاده می کنند. این وسیله قابلیت تغییر از کمترین ولتاژ تا ولتاژ منبع تغذیه را فراهم می کند. در واقع دیمر در مدار دستگاه به صورت سری قرار گرفته و وظیفه کنترل ولتاژ را به عهده دارد. کنترل ولتاژ و تغییر سرعت گردش موتورهای الکتریکی، کنترل میزان روشنایی و … کاربردهای مختلف دیمر می باشند. همچنین ابزارهایی که به کلید دیمر مجهز هستند، امکان تثبیت ولتاژ یا سرعت دستگاه را برای افراد در هنگام کار فراهم می کنند؛ این مورد برای زمانی که به ولتاژی ثابت نیاز دارند، حائز اهمیت است.

انواع دیمر

دیمرهای لمسی، مکانیکی و هوشمند انواع مختلف دیمرها هستند. البته دیمرها انواع دیگری نیز دارند اما اصلی ترین آن ها سه موردی است که به آن ها اشاره شد.

دیمر مکانیکی

دیمرهای مکانیکی از ساده ترین انواع آن می باشند و اصطلاحا به وسیله یک پیچ تنظیم قابلیت کم و زیاد کردن ولتاژ را دارند. کاربرد این نوع دیمر در لامپ های روشنایی بوده و به وسیله آن می توان به راحتی میزان روشنایی را کم یا زیاد کرد. دیمر مکانیکی در هنگام نصب نیازی به تغییر و دستکاری در سیم کشی ساختمان ندارد و به راحتی به سیستم قدیمی ساختمان اضافه می شود. کاربرد دیگر دیمرهای مکانیکی چرخشی در ابزارالات بوده و جهت تنظیم سرعت گردش موتور مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال وجود یک کلید دیمردار بر روی ابزاری همانند فرز به تنظیم سرعت گردش تیغه دستگاه کمک می کند و با چرخش آن در درجه های متفاوت می توانید متناسب با نوع نیاز خود سرعت را کاسته یا افزوده کنید.

دیمر لمسی

مدل پیشرفته تر دیمرهای مکانیکی، دیمرهای لمسی هستند. شیوه کار این دیمر به صورتی است که دستگاه ولتاژ را به صورت اتوماتیک تنظیم و تغییر می دهد. مثالی که می توان برای دیمر لمسی ذکر کرد، تغییر روشنایی صفحه تلفن های همراه است که با تغییر میزان نور به صورت خودکار تغییر می کند.

دیمر هوشمند

این دیمر از قیمت بالاتری نسبت به دو نوع اول برخوردار است و معمولا در خانه های هوشمند استفاده می شود.

نحوه کنترل سرعت با دیمر

وجود دیمر بر روی ابزارالاتی مانند پیچ گوشتی، فرز، دریل و … باعث کنترل سرعت آن ها می شود. در واقع سیستم عملکرد دیمر به این صورت است که هرچه فشار بیشتری به کلید وارد شود، سرعت بالا تر رفته و برعکس آن هرچه میزان فشار وارد شده را کمتر کنید، از سرعت کاسته خواهد شد.

کنترل و تنظیم سرعت دیمر با استفاده از مقاومت الکتریکی صورت می گیرد؛ به این صورت که مقاومت الکتریکی به شکل متغیر عمل کرده و با کاهش آن سرعت به ولتاژ منبع تغذیه نزدیک شده و افزایش می یابد و در هنگام افزایش مقاومت الکتریکی ولتاژ نیز کمتر شده و در نهایت سرعت کاهش خواهد یافت.

کلید دیمردار و کلید کنترل سرعت گازی از انواع کلید دیمر در ابزارالات الکتریکی هستند که وظیفه کنترل سرعت را در ابزارها به عهده دارند.

انواع کلید دیمر در ابزارالات

کلید دیمردار

کلید دیمر در ابزارالات قابلیت تنظیم و تغییر سرعت را دارد و با حرکت آن می توان به راحتی سرعت را به مقدار مورد نظر ثابت کرد. کلید دیمردار در ابزارالاتی مانند پیچ گوشتی، دریل، انواع اره و … استفاده می شود.

نوع دیگر کلید دیمر دار مدل الکترونیکی آن است که استفاده آن در ابزارالاتی مانند سنگ فرز، اره های عمودبر پیشرفته، فرز انگشتی و … به چشم می خورد.

کلید کنترل سرعت گازی

هنگامی که یک ابزار برقی فاقد دیمر را در دست دارید، با وصل شدن آن به منبع تغذیه دستگاه به بیشترین سرعت خود می رسد. برای حل این مشکل در اکثر ابزارالات فاقد کلید دیمردار یک کلید کنترل سرعت گازی تعبیه شده است. این سیستم باعث شده تا با فشار آرام بر روی دکمه سرعت افزایش یابد و هرچه میزان فشار وارد شده کمتر شود، سرعت نیز کمتر شود. در این صورت امکان کنترل سرعت در هنگام کار بر روی قطعه مورد نظر برای افراد فراهم می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *